Ett andetag som aldrig kommer

En del av det mörka

Vi fick veta anledningen till de plötsliga smärtorna. “Cancer” – ordet skär sig genom våra sinnen, det går rakt igenom utan att fastna. Vi förmår inte att förstå. Själva ordet är ju förknippat med döden och att inse innebörden av det omvälvande beskedet känns omänskligt svårt.

Tröttheten drar krafterna ur kroppen. De sinar långsamt utan att fyllas på och orken tryter. Smärtorna som tidigare kändes hanterbara blir intensiva. Det blir allt längre mellan utflykterna från sängen eller soffan. Till sist tar krafterna slut, smärtan blir för stark och ömma händer av vårdande änglar tar vid.

Ögonen öppnas och andningen blir intensivare. Andetagen saktar av, de blir långsammare, långsammare och långsammare. Vi gör vad vi orkar för att visa vår kärlek, vi smeker händerna, vi stryker pannan och kysser kinderna, vi viskar orden när rösten bär. Till slut väntar vi på ett andetag som aldrig kommer.

Jag sitter och läser när vemodet kommer till mig som om himlen öppnat sig och lösgjort mänsklighetens all inneboende sorg över mig. Barnen kommer undrandes till mig och jag ser upp med ögon fyllda av drunknande tårar: “Åh mina älskade barn, jag gråter… jag gråter för att få bort en del av det mörka”.

_MG_3815_barnen_i_soffan

Ovan är ett utdrag ur inledningen till en roman som jag inte gett ut. Den uppstod från ett behov att lösgöra allt som jag inte förstod eller orkade med. Hoppet är ett virvlande löv som vi anhöriga försöker fånga i mörka höstvindar.

I dagarna läste jag om forskare som kunnat se enstaka cancerceller med hjälp av en optisk metod och grafenoxid. Forskning för snabbare elektronik, lättare flygplan i all ära, men vissa områden önskar jag kunde få fler möjligheter än andra.

About mikaelsyvajarvi

Att stanna upp, betrakta och uppleva | www.bildsinne.se
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

